[policja]: Jak nie paść ofiarą oszustwa ”na wnuczka” i „na policjanta”

Policjanci ostrzegają przed
oszustami działającymi metodą „na wnuczka” i „na policjanta”. Ich
ofiarami najczęściej padają osoby starsze i samotne. Funkcjonariusze
apelują o ostrożność i rozwagę w kontaktach z nieznajomymi, którzy
przychodzą do domu bądź dzwonią podając się za członków rodziny,
znajomych lub za pracowników różnych instytucji, w tym również
policjantów. Przed przekazaniem jakichkolwiek pieniędzy czy innych
rzeczy wartościowych, należy jak najszybciej skontaktować się z osobą,
do której mają one trafić lub potwierdzić policyjne działania dzwoniąc
na nr alarmowy. W ten sposób upewnimy się, że nie zostaniemy oszukani.

Przypominamy, że oszuści posługują się różnymi metodami. W
rozmowie telefonicznej podają się za bliskiego członka rodziny np.
wnuczka, bratanka, kuzyna, siostrzeńca lub za członka rodziny znajomych,
sąsiadów, czy też przyjaciół. Przedstawiają zmyśloną historię i proszą o
pieniądze np. na opłatę kosztów leczenia szpitalnego lub na okazyjny
zakup samochodu, czy mieszkania. Zwykle proszą, aby o tej rozmowie
nikogo nie powiadamiać, gdyż wstydzą się, że muszą pożyczyć pieniądze.
Zawsze po ich odbiór wysyłają wspólnika, który w umówionym miejscu i
czasie odbiera gotówkę. Gdy starsza osoba godzi się na udzielenie
pożyczki tłumaczą, że nie mogą osobiście odebrać pieniędzy i zrobi to za
nich ktoś zaufany. Cierpliwie czekają, jeśli gotówka ma być pobrana z
banku. Okradziona osoba orientuje się, że padła ofiarą oszustów dopiero
wówczas, gdy nawiązuje kontakt np. z prawdziwym krewnym.

Dla wywarcia większego wrażenia oszuści coraz częściej podszywają
się też za urzędnika lub przedstawiciela jakiejś organizacji bądź
instytucji. Wmawiają również starszym osobom, że są funkcjonariuszami
Centralnego Biura Śledczego lub policjantami, a pieniądze są potrzebne
na „wykupienie z problemów” ( np. w związku ze spowodowaniem wypadku
drogowego, czy pilną spłatą wcześniej zaciągniętej pożyczki) członka ich
rodziny lub prowadzą sprawę oszustw i wyłudzania pieniędzy.

Bądźmy ostrożni i nie ufajmy takim telefonom! Pamiętajmy, że
prawdziwi policjanci NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie
sprawach telefonicznie i nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy
nieznanej osobie. NIGDY też nie poproszą o zaangażowanie naszych
pieniędzy do jakiejkolwiek akcji!

Powyższe sytuacje mogą przydarzyć się naszym bliskim lub sąsiadom.
Dlatego niezbędne jest pobudzenie czujności rodzinnej oraz sąsiedzkiej w
celu zwiększenia bezpieczeństwa osób starszych, samotnych.

  • Reagujmy, kiedy widzimy lub mamy sygnały, że ktoś podejrzany
    „kręci” się w pobliżu naszego krewnego, sąsiada albo miejsca jego
    zamieszkania.
  • Zapamiętajmy jak najwięcej szczegółów dotyczących wyglądu i zachowania osoby, która wzbudza niepokój.
  • Zapiszmy numer rejestracyjny pojazdu, którym się taka osoba
    porusza. Podzielmy się wiedzą o sposobie działania sprawców z osobami
    najbardziej zagrożonymi – seniorami. Ostrzeżmy ich, nim będzie za późno.
  • W trosce o Państwa bezpieczeństwo apelujemy, aby nie przekazywać
    żadnych pieniędzy osobom, które telefonicznie podają się za członków
    Waszej rodziny lub proszą o przekazanie pieniędzy poprzez osoby
    pośredniczące.
  • Nie reagujmy pochopnie na hasło: syn, wnuczek, siostrzenica
    potrzebują pomocy, gdy tylko usłyszymy głos w słuchawce. Należy
    sprawdzić czy jest to prawdziwy krewny, np. poprzez skontaktowanie się z
    innymi członkami rodziny.

Bliscy, z którymi utrzymywany jest codzienny kontakt, mogą pomóc
potwierdzić, że jest to ta osoba, za którą się podaje oraz czy
rzeczywiście potrzebuje pomocy, o jaką prosi. Pamiętajmy, że sami
również możemy zweryfikować dzwoniącego. Warto zadzwonić bezpośrednio do
tych osób i sprawdzić. W większości przypadków mamy numer telefonu do
syna, córki czy wnuczka. Nie bójmy się do nich zadzwonić i ustalić, czy
przedstawiona sytuacja ma miejsce. Lepiej wykonać jeden telefon więcej,
niż stracić swoje oszczędności i przekazać je przestępcom.

W związku z powyższym zalecamy stosowanie zasady ograniczonego
zaufania wobec nieznajomych – lepiej wyglądać na człowieka podejrzliwego
niż stracić dorobek życia. Pamiętajmy także, aby nie udzielać przez
telefon żadnych informacji dotyczących danych personalnych, numerów kont
bankowych i haseł do nich. Nie opowiadajmy nieznajomym o swoich planach
życiowych, czy o członkach rodziny.

O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy natychmiast poinformujmy
Policję, korzystając z numeru alarmowego 997 lub 112. Nie obawiajmy się,
że alarm może okazać się fałszywy.

Zadbajmy wspólnie o nasze bezpieczeństwo!

Film edukacyjno-prewencyjny zrealizowany przez Fundację ProPublika we współpracy z Komendą Wojewódzką Policji we Wrocławiu