[Informacja]: Koniecznie podpisz wniosek zanim złożysz go w ZUS

14.04.2020r.

W prawie 10 proc. wniosków, które są składane w ZUS w formie papierowej brakuje podpisu wnioskodawcy. Brak podpisu powoduje, że wniosek zamiast do realizacji musi zostać zweryfikowany, czyli pracownik Zakładu musi skontaktować się z wnioskodawcą i poprosić o złożenie nowego, podpisanego wniosku. Znacznie wydłuża to czas np. wypłaty postojowego czy wydanie decyzji o zwolnienie z opłacania składek.

– Niestety generuje to także dodatkową pracę dla naszych i tak już niezwykle obciążonych pracą specjalistów. Proszę wziąć pod uwagę, że nasi pracownicy także opiekują się dziećmi lub chorują więc pracujemy w mniejszym niż normalnie składzie – wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.

Rzeczniczka apeluje o sprawdzenie czy dokumenty zostały podpisane przed ich wrzuceniem do wystawionych w placówkach ZUS skrzynek lub wysłaniem ich pocztą. Tylko właściwie wypełnione i podpisane wnioski są gwarancją ich rozpatrzenia.

– Takich problemów nie mają te osoby, które wnioski wysyłaj do nas poprzez swoje indywidualne konto na PUE ZUS, dlatego zachęcam do korzystania z tej najszybszej i najpewniejszej drogi – mówi Kowalska-Matis.

Jeżeli ktoś nie posiada swojego konta na PUE może je założyć korzystając z profilu zaufanego. Profil zaufany każdy może założyć poprzez swój bank bez konieczności wychodzenia z domu. Wiele banków ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego – ich lista znajduje się na stronie profilu zaufanego https://pz.gov.pl/dt/registerByXidp

KROK 1. JAK ZAŁOZYĆ W DOMU PROFIL ZAUFANY?

Jeśli ktoś nie posiada profilu zaufanego na EPUAP wystarczy zalogować się na swoje bankowe konto i w usługach lub ofercie banku wybrać zakładkę „profil zaufany” lub „e-Urząd” albo ePUAP. Dalej system rejestracji „poprowadzi nas za rękę”. Gdy mamy swój profil zaufany możemy załatwiać wiele spraw urzędowych a także „podpisywać” pisma i wnioski do ZUS.

KROK 2. JAK ZAŁOZYĆ W DOMU KONTO NA PUE ZUS PRZEZ PROFIL ZAUFANY?

Wystarczy na stronie głównej www.zus.pl kliknąć „zarejestruj się” (niebieskie tło), wybrać zakładkę „dla Ciebie” a następnie pierwszy przycisk „profil zaufany” – dalej system poprowadzi nas za rękę.

KROK 3. JAK PODPISYWAĆ PISMA DO ZUS PRZEZ PROFIL ZAUFANY?

Po założeniu konta na PUE ZUS należy się na nie zalogować i „powiązać” konto na PUE z kontem ePUAP ta opcja jest dostępna w zakładce konfiguracja profilu/dane płatnika. Dzięki temu będziemy mogli „podpisywać” pisma i wnioski do ZUS.